روحانیت ؛ انقلاب ودفاع مقدس

روحانیت ؛ انقلاب ودفاع مقدس

سه وظیفه عمده روحانیت ازنگاه مقام معظم رهبری مدظله العالی :
«هدایت فکری و دینی»
«هدایت سیاسی و بصیرت افزایی»
«راهنمایی و حضور در عرصه خدمات اجتماعی»

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
  • ۱۶ آبان ۹۷، ۱۷:۰۸ - 00:00 :.
    تسلیت

نقش های مختلف روحانیت در دوران دفاع مقدس

پنجشنبه, ۲۲ آبان ۱۳۹۳، ۰۷:۱۴ ق.ظ
بسم الله الرحمن الرحیم

از آن زمان که خداوند بر این ملک و ملت منت نهاد و اسلام عزیز را بر آن ارزانی داشت، مجموعه و تشکلی دینی به نام روحانیت عهده دار پاسداری از حریم آن در مقابل هجمه ی دشمنان، منحرفین و مکاتب بیگانه بوده اند که در شکل های مبارزه با استعمار، استکبار، سلاطین و مکتب های تزویری جلوه گر شده است و کسانی همچون سید جمال، میرزای شیرازی، سید حسن مدرس، سید عبدالحسین لاری، میرزا کوچک خان، آیت ا... کاشانی ،شیخ فضل الله نوری، نواب صفوی و در دوره اخیر امام خمینی(ره) و امام خامنه ای این وظیفه خطیر را به انجام رسانده اند و در نهایت در دفاع مقدس نقش های مختلفی توسط روحانیت انجام شده که به برخی از آنها می پردازیم:

 1-   نقش اخلاقی - تربیتی:
این نقش با تربیت نو جوانان و جوانان از مساجد و محافل دینی آغاز و تا دوران سنگر های رزمندگان اسلام کشیده می شد و در این راستا طیف گسترده ای از روحانیت بزرگوار انتشار نور می کردند که می توان از کسانی مانند آیت الله حاج میرزا جواد آقا تهرانی، شهید شاه آبادی و ... نام برد.

2-   نقش تبلیغی:
گروهی از روحانیون نیز در جهت تحقق آیه ی «الذین یبلغون رسالت ....» وظیفه خطیر تبلیغ را در بین رزمندگان بر عهده گرفته بودند که با تبیین، روشنگری و تهییج نیروهای مردمی از طریق بیان حوادث دوره های مختلف جهاد در تاریخ اسلام و به خصوص حوادث کربلای حسینی، حرکت و موج دفاع از نظام مقدس جمهوری اسلامی را عهده دار گردیده بوددند؛ اصلی ترین افراد در این حوزه، ائمه جمعه در سراسر کشور و سپس وعاظ گرامی بودند که به صورت «روزآمد»، توجیه حوادث و مسائل را بر عهده داشتند.

 3-نقش آموزشی:
عده ای از روحانیون نیز در پادگان ها،اردوگاه ها و یگان های در خط به آموزش رزمندگان اسلام نسبت به احکام، اعتقادات و ... اهتمام می ورزیدند و شبهات دینی ایشان را پاسخ می دادند به گونه ای که رزمندگان عزیز پس از چندی حضور در جبهه، تسلط کافی نسبت به اینگونه مباحث پیدا می نمودند و بازگشت از جبهه به راحتی می­توانستند به سایر اعضای خانواده و دوستان نیز آموزش دهند.

 4-   نقش پشتیبانی:
از دیگر کارهایی که ایشان انجام می دادند می توان به نقش پشتیبانی جبهه اشاره نمود که مردم بزرگوار کشور با اعتمادی که به ایشان داشتند و با صحبت هایی که می­نمودند، با اتفاق بخشی از درآمد و اجناس خویش، وظیفه جهاد مالی خود را انجام می­دادند با این اقدام بود که مساعدت­کنندگان مالی نیز احساس می­نمودند به نوعی در دفاع مقدس حضور مؤثر دارند.

 5- نقش فرماندهی:
یکی از وظایف زیبایی که بخشی از روحانیون برعهده گرفته بودند، فرماندهی در رده­های مختلفی از دفاع مقدس بود.

این مسئولیت با توجه به اینکه روحانیت از قداست خاص برخوردار بود، زیرمجموعه­های مربوط را بسیار کاراتری نمود؛ زیرا وقتی یک رزمنده مشاهده می­نمود که یک روحانی معمم و یا طلبه ­ای درس خوانده، فرماندهی یگان او را بر عهده گرفته است، توانایی مضاعفی پیدا می­نمود و تلاش و مجاهدت خود را افزایش می­داد می­توان این­گونه مصادیق را در رده ­های مختلف نام برد.

 6-    نقش رزمنده:
لطیف ترین بخش حضور روحانیت در دفاع مقدس، حضور این قشر عزیز و گرامی به عنوان رزمنده تک ور بود که به واقع هرگاه با چنین صحنه ای مواجه می شدیم، اشک در چشمان بیننده حلقه می زد و به نوعی این گونه طلاب و روحانیون چشم و چراغ یگان بودند و معنویت آن مجموعه را به نحو چشم­گیری افزایش می دادند و ضمناً این گونه افراد در اغلب موارد به لحاظ انجام کارهای نظامی نیز بسیار خوب می درخشیدند و لازم به ذکر است که به لحاظ آماری و نسبت به جمعیت این قشر، تعداد زیادی در این نقش حضور فعال داشتند.

 7-    نقش فرمانده کل قوا:
محوری ترین نقش در قامت فرماندهی کل قوا تبلور یافته بود که رزمندگان، فرماندهان و مردم با دلداگی و سربازی فداکارانه چشم به جایگاه امامت و مرجعیت داشتند و با انگشت اشاره ایشان در مورد «شکست حصر آبادان» ارجاع داد و یا در مورد هدایت اصولی ایشان به عبارت خدا خرمشهر را آزاد کرد، توجه داد و یا چگونگی پایان جنگ را به یاد آورد که در هر کدام حرکات فراوانی را می توان جستجو نمود.

8 – جمع بندی نقش های راهبردی روحانیت:

1 – ایفای نقش در دادن جنبه دینی و تکلیف الهی به دفاع و ایدئولوژیک بودن آن.

2 – مقدس سازی و مقدس کردن دفاع.

3 – ایفای نقش در میزان تأثیر روحیه در عوامل آمادگی و توان رزم و حتی رساندن آن به بالاترین و وزین ترین عامل.

4 – تأثیرگذاری در معنویت جنگ و انتقال معنویت از جبهه به جامعه.

5 – ایفای نقش پیشتازی همچون سایر عرصه های انقلاب اسلامی.

6 – اثبات و القاء اصل اسلامی علم توأم با عمل و عمل با شناخت و بصیرت.

7 – استفاده از عرصه دفاع مقدس به حکم زدن و تجربه کردن بسیاری از نظرات فقهی و دینی به خصوص در زمینه های تربیتی و اخلاقی اجتماعی و حتی مدیریتی.

8 – کنترل مسئولین و رزمندگان از گرفتاری در دام های کبر و غرور و اتکاء به نفس و ... .

9 – نشان دادن یک بعدی نبودن روحانیت و توانمندی روحانیت در حضور در   عرصه­ های مختلف حتی مدیریت و فرماندهی یگان های عملیاتی.

 حضور روحانیت در جبهه، ارتقاء توان رزمی و مقابله با جنگ روانی دشمن

 حضور گسترده روحانیون و علمای عظام در جبهه های جنگ مانند آیت الله میرزا آقای تهرانی، آیت الله مشکینی، آیت الله شهید مدنی، آیت الله صدرالدین حائری وطلاب و روحانیون جوان که دوش به دوش سایر رزمندگان با دشمنان اسلام میجنگیدند از طرفی جنگ روانی دشمنان اسلام را که روحانیون معزز را هدف قرار داده بودند خنثی میکرد، آنها تبلیغ می کردند «که اگر جنگ و دفاع مقدس است چرا روحانیون به جبهه نمی آیند و خود نمی جنگند» ولی مردم و رزمندگان می دیدند که روحانیون گرانقدردر کنار آنها و سنگر های حق علیه باطل حضور دارند و از طرف دیگر موجب بالا رفتن روحیه روحیه و انگیزه سایر اقشار و رزمندگان و در نتیجه ارتقاء توان رزمی جان بر کفان نیروهای مسلح و نیروهای مردمی می شدند.

یکی دیگر از ترفند های دشمن بمباران و موشک باران شهر های مرزی به منظور ایجاد رعب و وحشت در مردم غیور و مرز نشین جمهوری اسلامی، تخلیه شهر های مذکور و در نتیجه کاهش امکانات پشتیبانی از رزمندگان اسلام بود.

در این رابطه ائمه ی محترم جمعه از جمله مرحوم حجت الاسلام جمی امام جمعه ی محترم آبادان، حجت الاسلام نوری امام جمعه محترم خرمشهر، حجت الاسلام جزایری امام جمعه اهواز، آیت الله شهید اشرفی اصفهانی امام جمعه محترم کرمانشاه و مرحوم حجة الاسلام عسگری امام جمعه محترم و رزمنده گیلانغرب با حضور دلیرانه خود در این شهر ها با برگزاری نماز جمعه و جماعت موجب حفظ جمعیت شهری و بالا بردن استقامت و روحیه ایثار و از خود گذشتگی در مردم شده و نقشه شوم دشمنان را نقش بر آب کردند.
http://www.vci.ir/show.aspx?c=rdefend&idr=1193
  • ۹۳/۰۸/۲۲
  • مجتبی دهقان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی